ورود به درگاه وکالتی
مشتریان بهمن موتور باید از طریق وبسایت فروش این شرکت به نشانی bahman.iranecar.com وارد درگاه وکالتی شوند.
در این بخش، لازم است شماره شبا یکی از بانکهای مجاز و کد امنیتی ( کپچا ) را وارد کرده و گزینه « ارسال رمز پویا » را انتخاب نمایند.

پس از دریافت رمز پویا از سمت بانک مرجع، مشتری میبایست رمز را وارد کرده ، قوانین و مقررات را بپذیرد و با کلیک بر روی دکمه « تایید و ادامه » درخواست مسدودسازی وجه برای بانک مرجع ارسال گردد.

در صورت صحیح بودن اطلاعات وارد شده و کافی بودن موجودی حساب ، عملیات مسدودسازی توسط بانک مرجع انجام شده و نتیجه آن به مشتری نمایش داده میشود.

پس از اتمام موفقیتآمیز عملیات ، مشتری بهصورت خودکار به سایت فروش بهمن موتور بازگردانده میشود تا مراحل ثبتنام و خرید خودرو را تکمیل کند.
خطاهایی که مشتریان هنگام مسدود سازی وجه با آن مواجه شوند:
- برخی حسابها مانند حسابهای بلندمدت امکان وکالتی شدن ندارند. در صورت انتخاب این نوع حسابها، پیام خطایی مبنی بر عدم قابلیت وکالتی شدن حساب وارد شده به کاربر نمایش داده میشود.
- هر کد ملی تنها میتواند حسابهای متعلق به خود را وکالتی کند. به همین خاطر در صورتی که شماره شبا وارد شده متعلق به کد ملی شخص نباشد ، بانک مرجع اجازه مسدود سازی وجه نخواهد داد .
- در صورتی که موجودی حساب کمتر از مبلغ مورد نیاز برای طرح فروش باشد، عملیات مسدودسازی انجام نمیشود و پیام خطای « موجودی حساب کافی نمی باشد » برای کاربر ظاهر میشود.

- علاوه بر خطاهای مرتبط با نوع حساب ، مالکیت شبا یا موجودی ناکافی ، ممکن است در حین انجام فرایند مسدودسازی ، خطاهای سیستمی نیز رخ دهند که اغلب ناشی از اختلال در سامانههای بانکی یا درگاه وکالتی هستند . برخی از این موارد عبارتاند از :
-
- قطع یا کندی ارتباط با سامانههای بانکی: در صورتی که اتصال به سیستم بانک دچار مشکل باشد ، ممکن است عملیات مسدودسازی انجام نشود یا با تأخیر مواجه شود.
- اختلال در ارسال یا دریافت رمز پویا: گاهی به دلیل مشکلات مخابراتی یا بانکی، رمز پویا برای مشتری ارسال نمیشود یا با تأخیر دریافت میگردد.
- خطای داخلی در درگاه وکالتی: در موارد نادر ممکن است به دلیل بهروزرسانی سامانه یا بار ترافیکی بالا، درگاه وکالتی بهدرستی پاسخ ندهد و فرایند ناتمام باقی بماند.
فرآیند رفع مسدودی وجه برای طرح فروش بهمن موتور
در صورتی که مشتریان به هر دلیل تمایل به انصراف از خرید یا آزادسازی وجه مسدودشده داشته باشند ، میتوانند با طی مراحل زیر نسبت به رفع مسدودی اقدام کنند.
مشتری ابتدا از طریق سایت فروش بهمن موتور به نشانی bahman.iranecar.com وارد حساب کاربری خود شده و از بخش مربوط به طرح فروش ، درخواست رفع مسدودی را ثبت مینماید . پس از آن ، بهصورت خودکار به درگاه وکالتی هدایت میشوید .

در این مرحله، نیازی به وارد کردن مجدد شماره شبا نیست . سامانه بهصورت خودکار حسابی که پیشتر مسدود شده است را شناسایی کرده ، و آن را به مشتری نمایش میدهد . در این مرحله کاربر کد امنیتی ( کپچا ) را وارد کرده و درخواست رمز پویا را ارسال میکند .
از سمت بانک مرجع یک رمز پویا برای مشتری ارسال میگردد و مشتری با وارد کردن آن و کلیک بر روی دکمه « تایید » درخواست رفع مسدودی خود را برای بانک مرجع ارسال مینماید .

پس از اتمام موفقیتآمیز عملیات ، مشتری بهصورت خودکار به سایت فروش بهمن موتور بازگردانده میشود تا مراحل ثبتنام و خرید خودرو را تکمیل کند .
خطاهایی که مشتریان هنگام رفع مسدود سازی وجه با آن مواجه شوند:
- در صورتی که حساب قبلا آزاد شده باشد یا به درستی در سیستم ثبت نشده باشد ، پیام خطایی با مضمون « حساب مسدودشدهای یافت نشد » نمایش داده خواهد شد.
- در مواردی ممکن است به دلیل اختلال سیستمی در بانک مرجع یا درگاه وکالتی، عملیات رفع مسدودی با خطا مواجه شود.
